Vrouwen betere paddenstoelenzoekers dan mannen

kijkmagazine

10 mei 2010 10:00

Als mannen en vrouwen dezelfde hoeveelheid paddenstoelen in het bos verzamelen, hebben mannen daar 70 procent meer energie bij nodig.

Dat blijkt uit een onderzoek waarbij Mexicaanse dorpelingen gevolgd werden door wetenschappers, gewapend met gps- en hartslagmeetapparatuur. Hiermee legden ze de routes van de paddenstoelenzoekers vast, alsmede de hoeveelheid energie die ze daarbij bij benadering verbruikten.

Daarbij bleek dat de mannen het aanmerkelijk minder handig aanpakten dan de vrouwen. “Ze reisden verder, klommen tot grotere hoogtes en hadden gemiddeld een snellere hartslag en een hoger energieverbruik”, schrijven teamleider Luis Pacheco-Cobosa en collega’s in het wetenschappelijke tijdschrift Evolution and Human Behavior. “Ook verzamelden ze minder verschillende soorten en bezochten ze minder plekken.”

Cecilia Cuatianquiz/Universidad Autonoma de Tlaxcala

Een en ander is volgens de onderzoekers te verklaren met het ‘mannen zijn jagers, vrouwen verzamelaars’-idee. Dat stelt dat deze traditionele taakverdeling bij het binnenhalen van voedsel zijn evolutionaire sporen heeft nagelaten in de verschillende manieren waarop de twee geslachten hun weg zoeken.

Kort gezegd maken mannen mentaal een kaart van de omgeving, waarop ze dan zichzelf projecteren. Handig als je een dier met een of andere willekeurige route moet achtervolgen, om vervolgens weer de weg naar huis te vinden – en handig als je kaart moet lezen. Maar blijkbaar werkt deze methode dus minder goed als het gaat om paddenstoelen verzamelen.

Vrouwen onthouden daarentegen met name herkenningspunten bij het navigeren. Een strategie die misschien niet heel handig is als je op weg naar een vakantieoord met behulp van een landkaart de beste route moet vinden, maar die the fairer sex dus wel nog steeds helpt om met aanmerkelijk minder energie een mandje eetbare paddenstoelen uit het bos te halen.

Bronnen: Evolution and Human Behavior/ScienceDirect, PhysOrg.com