Vijf wetenschappelijke grappen van CERN

Laurien Onderwater

01 april 2019 12:59

CERN 1 april

Ook de Europese onderzoeksorganisatie CERN doet aan 1 april. Enkele voorbeelden van wetenschappelijke grappen die eerder de revue passeerden.

Het is vandaag 1 april, de dag waarop je geregeld wordt verteld dat je veters loszitten. Deze grap is natuurlijk een van de slechtste en meest uitgekauwde. Maar van een serieus onderzoekscentrum als CERN verwacht je niet dat het onzinberichten de wereld in stuurt. Toch heeft deze organisatie er ook een handje van om op April Fools’ Day grappen uit te halen. Een overzicht van de wetenschappelijke 1 aprilgrollen die door de jaren heen zijn gemaakt.

Foolion

In 2012 berichtten onderzoekers dat ze op het vulkanische eiland Tristan da Cunha een nieuw deeltje hadden ontdekt. Dit afgelegen en moeilijk bereikbare vulkaaneiland ligt ten zuidwesten van Kaapstad. “We zijn al jaren op zoek naar nieuwe deeltjes. Wie had gedacht dat dit zich verstopte op de meest afgelegen plek op aarde!”, zei James Gillies, woordvoerder van CERN. Het nieuwe deeltje, een foolion genoemd, was door theoretici voorgesteld om uit te leggen hoe elementaire deeltjes zoveel aandacht konden trekken.

Comic Sans MS

Op 1 april 2014 liet de wetenschappelijke organisatie die de LHC bedrijft weten dat vanaf die dag alle officiële communicatiekanalen van CERN over zouden stappen op het gebruik van het lettertype Comic Sans (een van de meest gehate fonts). Een team onder leiding van CERN-woordvoerder James Gillies (daar heb je hem weer) had een jaar lang de presentatie bestudeerd waarin de ontdekking van het higgsboson bekend werd gemaakt.

“Volgens onze berekeningen kwam 80 procent van het succes van de presentatie niet voort uit de ontdekking van het elementaire deeltje, maar uit de lettertypekeuze,” zei presentatieanalist May Dupp, die nauw samenwerkte met stripartiesten en circusclowns. “Het is dus een logische stap om deze techniek toe te passen op alle communicatiekanalen van CERN.”

The Force

Ongetwijfeld zitten er tussen de CERN-medewerkers ook een aantal Star Wars-fans. In 2015 kondigde de organisatie namelijk aan het bestaan van The Force – de supernatuurlijke kracht in het universum van Star Wars – te hebben bewezen. Onderzoekers wisten niet zeker hoe The Force werd veroorzaakt, maar de toepassingen waren duidelijk: lange afstandscommunicatie, het beïnvloeden van gedachten en het optillen van zware objecten uit moerassen.

Historische deeltjesversneller

De zoektocht naar tekenen van leven op planeet Mars is al enige tijd aan de gang, maar op 1 april 2017 kondigden wetenschappers van CERN een veel grotere ontdekking aan: de grootste deeltjesversneller ooit gebouwd. NASA’s Mars Reconnaissance Orbiter-sonde had nieuwe foto’s van het Marsoppervlak genomen die vervolgens waren bestudeerd door een team van geologen, archeologen en deeltjesfysici. Die kwamen tot de conclusie dat het om een Martiaanse LHC moest gaan die miljoenen jaren geleden opereerde. Het is helaas niet bekend welk type deeltjes in de Martiaanse machine werden versneld.

Eggeron

Het LHCb-experiment moet helpen om de materie-antimaterie-asymmetrie van het universum te verklaren, oftewel waarom het heelal niet bestaat uit gelijke hoeveelheden materie en antimaterie. Over dit vraagstuk breken theoretische natuurkundigen zich al jaren het hoofd. Dat dit project geen weggegooid geld is, bleek vorig jaar toen CERN mededeelde dat het LHCb-experiment een nieuw deeltje had ontdekt, het Eggeron (ηgg), ook wel het Humpty Dumpty-deeltje genoemd.

Hardgekookte wetenschappers (ha ha) kondigden vorig jaar het Eggeron aan als het belangrijkste resultaat in de deeltjesfysica sinds de ontdekking van het higgsboson in 2012. Eggerons zijn gevormd door gluonen, en fungeren als nucleaire lijm; ze houden alle materie (protonen, neutronen en atoomkernen) bij elkaar.

“Met de ontdekking van het Eggeron hebben we eindelijk de weg vrijgemaakt naar de eenwording tussen subatomaire fysica en moleculaire gastronomie”, aldus Giovanni Passalova, chef van het LHCb-experiment.

2 april

Het mag duidelijk zijn dat CERN over een flinke dosis humor beschikt. Toch plaatst de organisatie elk jaar op 2 april voor de zekerheid een bericht waarin staat dat het om een 1 aprilgrap gaat en dat mensen voor het échte nieuws naar home.cern kunnen gaan.