Als opa zich laat heeft voortgeplant, leef je langer

KIJK-redactie

13 juni 2012 16:00

Als je opa op late leeftijd pas is begonnen met kinderen, zou het kunnen dat je een lang leven tegemoet gaat. Volgens onderzoek komt dit doordat het DNA in z’n sperma een langer staartje heeft.

Sinds het begin van de mensheid zijn we bezig met manieren vinden om langer te leven. Er zijn boeken, films en talloze onderzoeken aan gewijd. Wetenschappers aan de Northwestern-universiteit in Chicago zijn tot een simpele ontdekking gekomen. Mensen van wie de opa’s en de vaders zich later voortplantten, lijken langer te leven. Volgens de onderzoekers komt dit doordat het DNA in hun sperma langere telomeren heeft.

DNA-beschermers

Telomeren zijn stukken DNA aan het eind van een DNA-streng, die het tussenliggende DNA beschermen. Elke keer dat het erfelijke materiaal wordt gekopieerd, bij elke celdeling (en dat is heel vaak in een mensenleven), worden telomeren korter en dus niet de informatiedragende DNA ernaast. De lengte van telomeren in eicellen blijft constant, omdat die niet meer delen. Maar bij spermacellen is nog iets anders aan de hand: daar worden de telomeren juist lánger naarmate je ouder wordt.

Kinderen erven het DNA van een eicel en een spermacel. Dus hoe ouder een man is bij het verwekken van een kind, des te langer de telomeren zijn die het kind krijgt. Christopher Kuzawa en collega’s maten de telomeerlengte van DNA uit het bloed van een grote groep mensen uit Cebu in de Filippijnen. Hierbij kwamen ze tot de ontdekking dat de voortplantingsleeftijd van opa’s en vaders doorslaggevend is voor telomeerlengte.

Hogere overlevingskans

Ander onderzoek brengt lange telomeren in verband met hogere overlevingskansen. Kuzawa: “We willen weten of lange de telomeren die kinderen van deze oudere vaders en opa’s krijgen ervoor zorgen dat ze minder gezondheidsproblemen krijgen op latere leeftijd. Maar dat is iets voor toekomstig onderzoek.”

Bronnen: PNASNorthwestern University via EurakAlert!

Beeld: Jennicatpink/ CC BY-SA 2.0