Bloed panda oplossing voor superbacterie?

KIJK-redactie

04 januari 2013 16:00

De reuzenpanda vormt misschien de oplossing voor de gevaarlijke superbacterie die ziekenhuizen teistert. Het bloed van deze bamboe-eters verslindt de immune bacterie, zo blijkt uit onderzoek.

Onderzoekers van de Life Sciences College of Nanjing Agricultural University in China ontdekten de kenmerken van het bloed tijdens een DNA-analyse van de reuzenpanda. De meest voorkomende component van het bloed is verantwoordelijk voor de agressieve aanval op de bacterie: Cathelicidine-AM. Binnen een uur is de anders zo moeilijk verslaanbare bacterie verdwenen.

Dat de ontdekking groots is, is zeker. Mensen die besmet raken met een superbacterie, zoals de MRSA– en de ESBL-bacterie, zijn nog niet jarig. Zo moet de patiënt de ene na de andere antibioticakuur ondergaan, in de hoop dat een van de medicijnen aanslaat. Patiënten die al zwak zijn door andere ziektes, kunnen er zelfs aan bezwijken. Zo overleed in september 2010 de eerste Nederlander aan de ESBL-bacterie. Een werkend medicijn komt dus als geroepen.

Bedreigd

Er is één probleem: de reuzenpanda is een ernstig bedreigde diersoort. In het wild komen er nog maar 1600 voor en fokken in gevangenschap gaat moeizaam. Om bij juist deze dieren geregeld een buisje bloed af te nemen, lijkt dan niet echt een goed idee. Maar voordat alle dierenactivisten op hun achterste benen gaan staan: de wetenschappers hebben een manier gevonden om Cathelicidine-AM synthetisch na te maken. Ook hopen ze dat mensen door hun ontdekking inzien hoe belangrijk het is om bedreigde diersoorten te redden.

Bronnen: The Telegraph, DiscoveryNews