David Bowie krijgt eigen sterrenbeeld

kijkmagazine

18 januari 2016 15:00

Belgische astronomen hebben David Bowie vereeuwigd in de vorm van een sterrenbeeld dat eruit ziet als een bliksemschicht.

In de Griekse mythologie werd iets of iemand als beloning nog weleens als sterrenbeeld aan de hemel gezet. Diezelfde eer valt nu David Bowie te beurt. Belgische astronomen hebben namelijk een sterrenbeeld gezocht voor de onlangs aan kanker overleden zanger.

Het sterrenbeeld heeft de vorm van een bliksemschicht, die fans zullen herkennen van de hoes van Bowie’s zesde album: Aladdin Sane. De schicht bestaat uit zeven sterren, waarvan Spica de bekendste is, die op verzoek van Studio Brussel bij elkaar werden gezocht door de Volkssterrenwacht MIRA te Grimbergen.

Een officieel sterrenbeeld betreft het hier overigens niet. Er zijn momenteel 88 sterrenbeelden en dat aantal zal ook niet meer veranderen. Zoals we eerder al schreven, bekleden deze sterrenbeelden namelijk samen de hele hemel. Bovendien: als we Spica voortaan rekenen tot het sterrenbeeld Bowie, zou daarmee het sterrenbeeld Maagd zijn helderste ster kwijtraken.

Desondanks is het een mooie geste richting Bowie, die zich tijdens zijn ruim 45 jaar lange carrière meerdere keren door het heelal liet inspireren. Denk maar aan het nummer Life on Mars?, aan zijn alter ego, de biseksuele buitenaardse rockster Ziggy Stardust, en natuurlijk aan het overbekende Space Oddity, een paar jaar geleden nog uitgevoerd aan boord van het ISS door astronaut Chris Hadfield:

Bronnen: DDB Brussels, Guardian