Droogtechniek hond door evolutie geperfectioneerd

KIJK-redactie

16 augustus 2012 16:00

Volgens onderzoek bepaalt de grootte van een zoogdier met welke frequentie het schudt wanneer het zichzelf droogt.

Als je een hondeneigenaar bent, heb je het vast vaker meegemaakt: natte honden die zich in volle overgave droogschudden, soms ten koste van jouw kleding. Alle zoogdieren met een vacht drogen zich op deze manier. David Hu en collega’s van Georgia Institute of Technology in Amerika onderzochten het drooggedrag van zestien diersoorten door ze nat te spuiten en te filmen met een hogesnelheidscamera.

In een dierentuin kregen onder andere kangoeroes, tijgers, panda’s en ratten deze behandeling van de onderzoekers. Ze ontdekten dat de snelheid waarmee dieren zichzelf droogschudden afhankelijk is van hun grootte. Een varken schudt bijvoorbeeld met een frequentie van 8,2 hertz (8,2 keer per seconde) en een muis met 29 hertz. Sommige dieren worden extra geholpen door een losse huid, waardoor het vocht met krachten van tien tot zeventig keer de zwaartekracht van de vacht afvliegt.

Droogevolutie

Het is belangrijk voor dieren om snel en efficiënt te drogen om zo min mogelijk energie kwijt te zijn. Daarom schudden dieren tot ongeveer 70 procent van het vocht weg is. Langer en harder schudden levert niets op volgens de wetenschappers; het vochtgehalte blijft na een tijd bij 30 procent steken.

Wat is het nut van dit onderzoek? Hu geeft aan dat apparaten deze handigheid goed kunnen gebruiken om zichzelf te drogen of schoon te maken. Miljoenen jaren evolutie hebben de manoeuvre bij dieren geperfectioneerd en daar kan een wasmachine wel een puntje aan zuigen.

Bronnen: Nature, LiveScience, Wet-Dog Shake