Duiven tellen even goed als resusapen

KIJK-redactie

04 January 2012 09:00

Duiven kunnen tellen

Duiven blijken simpele wiskunde te kunnen leren. Bij een overhoring doen ze zelfs niet onder voor de slimme resusaap.

Duiven lijken voornamelijk te zijn ingesteld om te poepen op je geparkeerde, liefst gewassen auto en luid te koeren. Niet echt tekenen van een bovengemiddelde intelligentie. Toch blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Otago dat duiven een wiskundig begrip hebben vergelijkbaar met dat van resusapen. Terwijl deze laatste dieren, in tegenstelling tot de duiven, wél bekend staan om hun intelligentie.

Wiskundeles voor duiven

Uit verschillende experimenten bleek dat primaten slimme dieren zijn die het wiskundige concept van tellen kan worden bijgebracht. Psycholoog Damian Scarf en collega’s vroegen zich af of dit ook gold voor duiven. Scarf gaf vervolgens een jaar lang wiskundeles aan drie van deze vogels.

Bij deze lessen kregen de duiven steeds drie foto’s te zien met daarop een, twee of drie geometrische vormen. Vervolgens was het de bedoeling om deze oplopend te sorteren door ze met hun snavel op een scherm aan te pikken. Bij een goed resultaat werden de vogels door Scarf beloond. Hun examen ging een stap verder. De duiven kregen nu een aantal objecten te zien dat kon oplopen tot negen, iets waar ze niet eerder mee waren geconfronteerd.

Toch slaagden de duiven erin om in ruim 70 procent van de gevallen ook nu de foto’s in de juiste volgorde te zetten. De verschillende vormen en kleuren van de afgebeelde objecten wisten de duiven hierbij niet in verwarring te brengen. Hieruit bleek dat zij daadwerkelijk het abstracte, wiskundige begrip van tellen onder de knie hadden gekregen. De meeste fouten werden gemaakt als de aantallen erg dicht bij elkaar lagen.

Tellende niet-primaten

Veel dieren kunnen onderscheid maken tussen verschillende kleuren, vormen en aantallen, maar tot nu toe was alleen van primaten bekend dat ze konden tellen. Van andere dieren werd dit gewoonweg niet verwacht. Verscheidene wetenschappers denken nu dat dit niveau van wiskundig vermogen helemaal niet alleen aan mensen, apen en blijkbaar duiven is toebedeeld, iets wat in de toekomst verder zal worden onderzocht. Ondertussen kunnen de duiven bijhouden hoeveel poepspetters ze op je auto achterlaten.

Bronnen: ScienceNOW, LiveScience