Fruitvliegjes ruiken kankercellen

KIJK-redactie

2014-01-31 13:00:34

Duitse onderzoekers hebben fruitvliegjes zo genetisch gemodificeerd dat ze gaan gloeien als ze kankercellen ruiken.

Dat sommige dieren met hun reukvermogen meer kunnen waarnemen dan menig ingewikkeld technisch apparaat is bekend. Zo hebben we bijvoorbeeld niet voor niets drugs- en lijkenhonden. En nu blijkt uit onderzoek van de Duitse Konstanz-universiteit dat fruitvliegjes kankercellen kunnen ruiken.

Omdat fruitvliegjes nu eenmaal niet zo goed met mensen communiceren als honden, ontwikkelde het team onder leiding van Giovanni Galizia een genetisch gemuteerde variant van de fruitvlieg. Het insect kreeg daardoor antennes met fluorescerende eigenschappen, die gloeien wanneer ze problemen ruiken.

Verrassend was niet alleen dat de vliegjes blijkbaar het verschil ruiken tussen kankercellen en andere cellen. Ook kunnen ze vijf verschillende soorten borstkankercellen van elkaar onderscheiden. Galizia is er dan ook van overtuigd dat fruitvliegjes in de toekomst tot de standaard uitrusting zullen behoren van de oncoloog. Vooral omdat de fruitvliegjes in het onderzoek het beter deden dan de kanker opspeurende apparatuur.

Bron: Nature Scientific Reports, Universität KonstanzDVICE