‘Gen zorgt voor hogere tomaatproductie’

KIJK-redactie

07 augustus 2014 11:00

Onderzoekers van eigen bodem hebben een gen ontdekt dat voor een twintig procent hogere tomaatproductie kan zorgen.

Als licht langer dan 16 uur op tomatenplanten schijnt, krijgen ze verwondingen aan hun bladeren en hierdoor kunnen ze doodgaan. Om deze reden hebben ze nachtrust nodig. Maar tijdens deze schoonheidsslaapjes kunnen zij geen vruchten produceren. Onderzoekers van de Universiteit van Wageningen hebben nu een gen ontdekt dat ervoor zorgt dat planten 24 uur per dag kunnen worden blootgesteld aan licht. Deze ontdekking kan zorgen voor een twintig procent hogere tomaatproductie.

Wilde soorten

Niet alle tomatenplanten gaan dood wanneer ze langer dan 16 uur in het licht staan. Wilde soorten hebben geen nachtrust nodig. De onderzoekers ontdekten dat dit komt doordat ze het zogenoemde CAB-13-gen bij zich dragen.

“We kruisten een wilde soort met een gecultiveerde – gekweekte – tomatenplant, zodat hun nakomelingen het CAB-13-gen kregen”, vertelt hoofdonderzoeker Aaron Velez Ramirez. “Vervolgens kruisten we deze nakomelingen weer met gecultiveerde tomatenplanten. Uiteindelijk hielden we planten over die heel weinig genen van de wilde soort bevatten, maar natuurlijk wel het CAB-13-gen.”

Genetisch gemodificeerd

Kan dit CAB-13-gen dan niet bij andere vruchtproducerende planten worden ingebracht, zodat de productie van deze soorten ook toeneemt? Dit kan, maar is volgens Ramirez geen goed idee. “Sommige aardappelsoorten zullen baat hebben bij het CAB-13-gen, maar wanneer je het inbrengt creëer je een genetisch gemodificeerde aardappel. Dit lijkt me geen goede oplossing.” Voor nu dus alleen meer tomaten in je zomersalade.

Bronnen: Nature communications, Universiteit van Wageningen