Is ons gezicht gevormd door geweld?

KIJK-redactie

10 juni 2014 11:00

Gevechten hebben de vorm van onze schedel bepaald, zo menen Amerikaanse onderzoekers. Onze voorouders zouden zich langzaam hebben aangepast zodat ons gezicht zo min mogelijk schade ondervindt wanneer we vuistslagen krijgen.

De onderzoekers, verbonden aan de Universiteit van Utah, merkten op dat het gezicht bij gevechten het voornaamste doelwit is. De botten die daarbij het vaakst breken, zijn gedurende de evolutie steeds robuuster geworden, schrijven ze in het tijdschrift Biological Reviews. Bovendien zijn deze botten bij mannen dikker dan bij vrouwen.

Bescherming tegen vuisten

De wetenschappers stelden verder vast dat de vorm van het gezicht veranderde omstreeks de tijd dat ook de afmetingen van de handen anders werden. Met deze aangepaste handen konden onze voorouders een vuist vormen. Het zou volgens de onderzoekers dan ook logisch zijn dat het gezicht tegelijkertijd is geëvolueerd om een betere bescherming te bieden tegen vuistslagen.

Dit is overigens niet de enige verklaring voor de vorm van ons gezicht die in wetenschappelijke kringen de ronde doet. Eerder opperden onderzoekers dat ons robuuste gezicht is gevormd doordat mensen moesten kauwen op hard voedsel, zoals noten.

Gewelddadig verleden

Het onderzoek biedt volgens de auteurs aanwijzingen dat agressie een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van de moderne mens. Dit in tegenstelling tot andere wetenschappers, die juist denken dat mensen vroeger veel vrediger waren en dat de beschaving ons agressief heeft gemaakt.

Bronnen: Biological Reviews, University of Utah Health Sciences via EurekAlert!