‘Zo zag een groot huis in Pompeii eruit’

Naomi Vreeburg

05 oktober 2016 16:00

pompeii

Archeologen hebben een 3D-reconstructie van een huis in Pompeii gemaakt. Bekijk het filmpje!

Toen vulkaan Vesuvius bijna tweeduizend jaar geleden van zich liet horen, was dit niet op fluistertoon. De uitbarsting had meer dan duizend doden tot gevolg. En de vulkaan verwoestte niet alleen mensenlevens, maar ook heel wat huizen. Zweedse wetenschappers hebben nu een van deze woningen, die ooit toebehoorde tot een rijk persoon, gereconstrueerd.

3D-scans in Pompeii

De reconstructie is gebaseerd op 3D-scans die de archeologen in 2011 en 2012 maakten in de stad Pompeii. Toen onderzochten ze een opgegraven gebied van de verwoeste stad. Met behulp van speciale technieken maakten ze vervolgens de 3D-reconstructie van een huis.

Van een aantal onderdelen van de woning weten de onderzoekers zeker dat ze er zo hebben uitgezien, zoals sommige decoraties. Deze zijn goed bewaard gebleven. Maar andere onderdelen zijn speculatief, gebaseerd op de architectuur en levensstijl uit het jaar 79.

Fontein

Ook de omgeving van het huis hebben de archeologen gereconstrueerd. Zo zijn er een taverne, een bakkerij en meerdere tuinen in kaart gebracht. In een van de tuinen stond een fontein die op het moment van de vulkaanuitbarsting moet hebben gestroomd, zo claimen de onderzoekers.

Overigens hebben de archeologen nog veel meer 3D-scans gemaakt in Pompeii. Deze data willen ze vrijgeven, zodat anderen ernaar kunnen kijken. Wie weet worden we dan binnenkort overspoeld met meer van deze filmpjes:

Bronnen: Scires It, Phys.org, Gizmodo