Het geheim van de HIV-overlevers

KIJK-redactie

14 mei 2010 16:00

Een nieuwe theorie denkt te kunnen verklaren hoe 0,5 procent van de HIV-patiënten bijna immuun lijkt voor het virus.

Sommige mensen met HIV krijgen vrijwel direct AIDS en sterven binnen enkele maanden na besmetting, terwijl een enkeling tientallen jaren kan blijven leven zonder ergens last van te hebben. Er zijn zelfs patiënten die al 27 jaar HIV hebben, maar bij wie met zelfs de meest accurate tests geen AIDS te vinden is. Arup Chakraborty van het Massachusetts Institute of Technology denkt dat dit medische mysterie te verklaren valt met de zogenoemde HLA-moleculen.

Deze moleculen vernietigen overactieve afweercellen, T-cellen geheten. Dat doen ze omdat deze te fanatieke T-cellen ook gezond weefsel afbreken. Mensen met HIV die de genetische eigenschap HLA-B57 hebben, produceren HLA-moleculen die minder T-cellen afbreken. Hierdoor is het lichaam soms in staat om het constant muterende HIV-virus beter te bestrijden.

Maar het bezitten van de juiste genen is niet genoeg, aangezien slecht 1 procent van alle HIV-geïnfecteerden met HLA-B57 een elite controller is: iemand die wel besmet is, maar die daar nauwelijks iets van merkt. “Het is een combinatie van goede genen en geluk”, aldus Chakraborty.

Zie ook: HIV-virus speelt verstoppertje.

Bronnen: PhysOrg