Hubble fotografeert stelsel met twee kernen

kijkmagazine

11 januari 2014 13:00

Ruimtetelescoop Hubble heeft weer een mooie nieuwe wallpaper geschoten: van het sterrenstelsel M83, dat twee kernen lijkt te hebben.

Hij is inmiddels al behoorlijk op leeftijd, maar ruimtetelescoop Hubble schiet nog steeds met enige regelmaat plaatjes van de sterren die zo aan de muur (of op je desktop) kunnen. Nieuwste voorbeeld is deze foto van het sterrenstelsel M83, ook wel het Southern Pinwheel Galaxy of Zuidelijk Windmolenstelsel:

M83 bevindt zich zo’n 15 miljoen lichtjaar (142 miljard miljard kilometer) van ons vandaan. Wat het stelsel bijzonder maakt, is het feit dat het een dubbele kern lijkt te hebben. (Dat wil overigens niet zeggen dat het ook twee superzware zwarte gaten in zijn centrum herbergt.)

Verder vinden er relatief veel supernova’s plaats: zware sterren die aan het eind van hun leven met veel spektakel veranderen in ofwel een neutronenster, ofwel een zwart gat. In het verleden zijn er zes in M83 waargenomen, en in de gegevens die ook voor bovenstaande plaat zijn gebruikt, waren maar liefst bijna driehonderd overblijfselen van andere supernova’s te ontwaren.

De foto van M83 is in allerlei formaten te downloaden, variërend van wallpapers tot een tif-bestand van 225 megabyte.

En nu we toch aan het oh-en en ah-en zijn bij nieuw Hubble-beeld: bekijk gelijk onderstaande foto van de Tarantulanevel (wij zien er eerder een schorpioen in, trouwens):

Meer informatie over deze plaat vind je hier. De foto is hier in allerlei formaten te downloaden; hier vind je een variant.

Bronnen: ESA/Hubble (1), ESA/Hubble (2), HubbleSite