Hubble maakt nieuwe foto schitterende nevel

kijkmagazine

2013-05-26 13:00:02

Ringnevel

Hij heeft al menig sterrenkundeboek en tijdschrift opgesierd: de Ringnevel. Ruimtetelescoop Hubble heeft er nu een nieuwe foto van geschoten.

De Ringnevel – oftewel M57 – is een zogenoemde planetaire nevel. Dat wil zeggen: een gloeiende schil van gas rond een ster die aan het veranderen is in een witte dwerg. De foto’s bij dit bericht, gemaakt met de Hubble Space Telescope, laten deze nevel zien in meer detail dan ooit tevoren.

Ringnevel

Uit de opnames hebben onderzoekers de driedimensionale structuur van de nevel kunnen bepalen. Die blijkt de vorm te hebben van een wat vervormde donut waar wij recht bovenop kijken. In het gat van de donut zit ijler gas, dat weer de vorm heeft van een rugbybal die met een van zijn punten naar ons toe wijst.

De Ringnevel zelf is overigens al een flinke tijd bekend. Hij werd in 1779 ontdekt, toen astronomen een komeet observeerden die door hetzelfde deel van de hemel bewoog.

Op de Hubble-site vind je grotere versies van de afbeeldingen bij dit bericht. Wallpaper?

Bronnen: Astrophysical Journal (PDF), ESA/Hubble