IJsduiker broedt op stenen

kijkmagazine

01 mei 2013 09:00

Een ijsduiker in New England heeft 43 dagen op twee stenen gezeten, in de hoop ze uit te broeden.

Toen een groepje biologen in de zomer van 2011 onderzoek deed naar een groepje ijsduikers in New England, viel hen iets vreemds op. Terwijl de meeste eieren na 28 dagen wel uit waren gekomen, bleef één ijsduiker maar liefst 43 dagen op het nest zitten. De onderzoekers besloten een kijkje te nemen in het nest (zie de ingevoegde foto linksonder in onderstaande afbeelding). Wat bleek? De ijsduiker had al die tijd op twee stenen gezeten, die min of meer dezelfde grootte hadden als een ijsduiker-ei (foto rechtsboven).

Van andere vogels is bekend dat zij niet-levende dingen proberen uit te broeden. Maar “zover we weten is dit de eerste keer dat dit gedrag wordt gedocumenteerd in ijsduikers” aldus Stephen DeStefano, wiens collega’s de ijsduiker vonden. De biologen publiceren hun bevindingen deze maand in NorthEastern Naturalist.

De stenen waren waarschijnlijk in het nest terechtgekomen tijdens de goedbedoelde poging van natuurbeschermers om een soort kant-en-klare nestjes te maken voor de ijsduikers De desbetreffende ijsduiker, nog een jonkie, zou dat nest inclusief stenen vervolgens hebben gebruikt voor het zogenoemde mock nesting waarmee jonge vogels hun broedvaardigheden ontwikkelen.

Hoe dan ook, één ding lijkt zeker: met zoveel doorzettingsvermogen wordt deze ijsduiker in de toekomst vast een steengoede ouder.

Bronnen: NorthEastern Naturalist, ScienceNow