Kan het ijskrabbertje het raam uit?

Naomi Vreeburg

2016-01-09 10:37:50

Een laagje van dit polymeer doet ijs van je autoruit verdwijnen.

We hebben het autokrabbertje nog niet zo vaak nodig gehad, maar daar kan verandering in komen – want niets zo veranderlijk als het weer. Dit kan een behoorlijke klus zijn als je een grote kar op de parkeerplaats hebt staan. Een nieuw materiaal ontworpen aan het MIT moet ervoor gaan zorgen dat je dit niet meer hoeft te doen.

Transparante laagjes

Het materiaal slaat overdag zonne-energie op die je later met een simpele handeling kunt gebruiken om ijs van je auto af te smelten. Hiervoor maakt het materiaal gebruik van zogenoemde azobenzenen. Door licht komen deze moleculen in een ‘geladen’ staat. Dit houden ze lange tijd vol, maar wanneer ze bewust met licht, hitte of elektriciteit worden bestookt, schieten ze terug in hun oude vorm en geven ze veel warmte af.

Het materiaal bestaat uit een paar lagen.

Het materiaal bestaat uit een paar lagen.

Materialen die door middel van een chemische reactie energie opslaan (STF’s) zijn overigens al eerder ontwikkeld, maar zouden veelal alleen werken in vloeibare oplossingen. En de azobenzenen kunnen hun werk doen in een vaste stof, zodat de onderzoekers een harde, transparante laag hebben kunnen maken die op een autoruit kan worden gelegd. Volgens MIT is dit materiaal een gemakkelijker en goedkoper alternatief voor de verwarmingsdraden die in sommige autoruiten zijn geïnstalleerd.

Het materiaal is inmiddels met succes getest op een autoruit. Eenmaal getriggerd om warmte af te geven, wordt de onderste laag ijs gesmolten. Uiteindelijk glijden de bovenste ijslagen ook van het raam af.

Gele waas

De laag slaat op dit moment een beetje geel uit; de onderzoekers proberen deze waas eraf te krijgen. Ook kan het materiaal slechts een warmte afgeven van 10 graden Celsius boven de omgevingstemperatuur. Dit willen ze verhogen naar 20 graden Celsius – zonder het glas te laten barsten. Nog even je krabbertje bij de hand houden dus.

Bronnen: Advanced Energy Material, MIT, Gizmodo







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Nieuws