De kiekendief: de travestiet onder de vogels

KIJK-redactie

14 november 2011 09:00

Niet alleen mensen verkleden zich als travestieten, ook vogels kennen dat verschijnsel. Sommige mannelijke kiekendieven zien er namelijk hetzelfde uit als een vrouwtje. Uit nieuw onderzoek blijkt wat hier het nut van is.

Normaal gesproken zijn mannelijke kiekendieven grijs, maar 40 procent van de vogels hebben hetzelfde verenkleed als een vrouwtje: bruin, met een wit hoofd en witte schouders. Spaanse wetenschappers wilden weten waarom dit zo was en begonnen een onderzoek. Uit deze studie, gepubliceerd in het blad Biology Letters, bleek dat travestietvogels minder snel worden aangevallen door andere mannetjes en daardoor dus meer tijd hebben om zich in te laten met de dames en voor nageslacht te zorgen.

Om achter deze resultaten te komen, bestudeerden de onderzoekers 36 vogelkoppels. Ze plaatsten plastic figuurtjes bij hun nestjes: de eerste leek op een mannelijke kiekendief, de tweede op een vrouwelijke en de derde op een mannetje verkleed als vrouwtje. Om hun territorium te beschermen, vielen de echte mannelijke kiekendieven drie keer zo vaak het plastic mannetje aan dan de andere twee figuurtjes. Mannetjes die zich voordoen als een vrouwtje hebben dus meer kans om met rust gelaten te worden en kunnen zo lekker hun gang gaan.

Een ander opvallend resultaat van het onderzoek was het gedrag van de travestietvogels tegenover de plastic vogels. Zij vielen twee keer zo vaak een vrouwtje aan als een mannetje. Het lijkt er dus op dat ze zelf ook in de war raken van hun uiterlijk en hun vrouwelijke rol erg serieus nemen.

Bronnen: Biology LettersDiscovery News, New Scientist