KIJK Live! 16 oktober: het heelal gered?

kijkmagazine

29 september 2014 11:00

KIJK Live! - publiek #8 - header

Op 16 oktober is de volgende KIJK Live! in Wageningen. Een van de onderwerpen: kan een nieuw deeltje ons heelal redden van death by higgs?

Na een pauze van een paar maanden pakken we op 16 oktober de KIJK Live!-draad weer op. Deze editie wordt gehouden in Wageningen. Onder andere gaat mathematisch fysicus Walter van Suijlekom (Radboud Universiteit Nijmegen) ons vertellen over een nieuw deeltje dat het heelal kan redden.

Van Suijlekom haakt daarbij aan bij het openingsartikel van KIJK 12/2014 (overigens ook te verschijnen op 16 oktober). In dit artikel bespreken we vier nieuwe scenario’s waarop het heelal tot een eind zou kunnen komen, met als eerste: Death by higgs. In dit onlangs nog door Stephen Hawking onder de aandacht gebrachte scenario kan het higgsveld – behorende bij het in 2012 ontdekte deeltje – ervoor zorgen dat op een gegeven moment alles veel zwaarder wordt en het heelal instort.

Volgens Van Suijlekom hoeft dat echter niet zo te zijn. Hij en zijn collega’s werken namelijk aan een model dat een extra, nieuw deeltje bevat. “Ik zal in mijn praatje toelichten waar dit deeltje vandaan komt en hoe het voorkomt dat het Higgs ons de das om doet”, aldus Van Suijlekom.

Naast deze presentatie zullen er nog vier andere onderwerpen worden besproken over totaal andere onderwerpen. Houd deze site in de gaten voor meer informatie!

KIJK Live! wordt gehouden op donderdagavond 16 oktober in ontmoetingscentrum Impulse, Stippeneng 2, Wageningen. De deuren gaan open om 19.30 uur, de presentaties duren van 20.00 tot 22.00 uur. Daarna is er gelegenheid tot borrelen met de andere bezoekers, de sprekers en de KIJK-redactie. Toegang is gratis; wel vragen we om een bijdrage als je van de bar gebruik wilt maken.

Geef je op via de site Meetup of door een mail te sturen naar [email protected] met als titel ‘Inschrijving KIJK Live! 16 oktober’ en in het bericht de namen en mailadressen van de mensen die je als bezoeker opgeeft. Wees er snel bij, want vol is vol!

Onderstaand filmpje geeft een beeld van wat KIJK Live! precies inhoudt. Hopelijk tot de zestiende!