KIJK Live! Nienke van der Marel over planeetvorming

kijkmagazine

2014-01-28 16:00:33

Nienke van der Marel op KIJK Live! - header

Hoe kunnen planeten ontstaan uit een schijf van stof rond een ster? Daarover vertelde Nienke van der Marel op de vorige KIJK Live! Bekijk nu het filmpje.

Afgelopen zomer haalde sterrenkundige Nienke van der Marel uitgebreid het nieuws én het gerenommeerde wetenschappelijk tijdschrift Science door te ontdekken hoe rond sterren minuscule stofdeeltjes kunnen samenklonteren tot kometen en planeten. Daarbij maakte ze gebruik van de verzameling radiotelescopen ALMA, die staat opgesteld in de Atacamawoestijn in Chili.

Op de vijfde editie van ons evenement KIJK Live! legde ze uit wat ze precies ontdekte. Bekijk hieronder het filmpje van haar presentatie, gefilmd en gemonteerd door Ralph Mooijekind van Videodepartment.

Ook eens bij KIJK Live! zijn? Geef je via Meet-up op voor de volgende edities: op 19 februari en op 19 maart, in de Meet & Workspace van de Beurs van Berlage, Amsterdam. De zaal gaat open om 19.30 uur; toegang is gratis. Informatie over de onderwerpen volgt binnenkort!

Foto: Erik de Klein