Nog vóór een man tijdens een chat met klantenservice op ‘versturen’ klikte, kreeg hij al antwoord. ‘We krijgen een preview’, biechtte de werknemer op.
Als je geregeld spullen via het internet koopt, ben je ze vast weleens tegengekomen: de kleine pop-upschermpjes die je aansporen live je vragen aan de klantenservice te stellen. Best handig – krijg je lekker snel antwoord. Maar soms zijn ze wel heel erg snel, viel het een man op die met een werknemer van een matraswinkel chatte. Nog vóór hij zijn bericht verstuurd had, kreeg hij al antwoord op zijn vraag.
Lees ook: QWERTY-toetsenbord beïnvloedt wat jij leuk vindt
Preview
De man gebruikte de chatfunctie van een matrasbedrijf om een beetje vlot antwoord te krijgen op zijn vragen. Maar dat hij zó snel een goed uitgedachte reactie zou ontvangen, had de man niet verwacht. “Kan je de berichten die ik typ, lezen voor ik ze verstuur?”, vroeg de man aan de medewerker. “We krijgen een preview :)” reageerde die.
Verbaasd dat dit anno 2018 kan, en gebeurt, moeten we misschien niet zijn, maar echt prettig voelt het, in ieder geval voor deze klant, niet. “Dat lijkt me niet helemaal oké. In ieder geval een beetje creepy”, meldde hij de werknemer nog even.
Real-time
Real-time typing view, message sneak peek, of simpelweg monitoring – de ‘techniek’ heeft verschillende namen, maar het idee is hetzelfde; de feature zou in het leven geroepen zijn zodat de vraag alvast gelezen kan worden en er dus meer tijd is een goed antwoord te geven.
Nieuw is deze technologie overigens niet; het gaat al jaren mee, we hebben het alleen niet zo door. Het weghalen van de blijkbaar overbodige ‘versturen-knop’ is misschien wat te verwarrend, maar transparant zouden de bedrijven die het mechanisme hanteren in ieder geval wel kunnen zijn.
Beeld: Pixabay CC0, Gizmodo
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!