Klimaatverandering kan garnalen minder lekker maken

KIJK-redactie

22 december 2014 09:00

Door de steeds hogere CO2-concentratie in de atmosfeer kunnen de oceanen zuurder worden. Dat kan zorgen voor zuurdere en minder lekkere garnalen.

De toenemend hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) in de lucht zorgt niet alleen voor een warmer klimaat, maar kan ook zorgen voor zuurdere oceanen. Het gas kan oplossen in zeewater, waar het wordt omgezet in koolzuur. Wetenschappers vroegen zich af of zuurder water de smaak van zeedieren zou beïnvloeden. Ze plaatsten daarom garnaaltjes in water met verschillende zuurgraden. Ze lieten 30 fijnproevers de garnalen beoordelen. En inderdaad: zij bleken de zure garnaaltjes minder lekker te vinden.

Meer dode garnalen

De onderzoekers vingen honderden garnaaltjes (Pandalus borealis) en plaatsten deze in water met pH 8 (de huidige zuurgraad van de oceanen) of pH 7,5 (de voorspelde zuurgraad in het jaar 2100). Het water was in beide gevallen 11 graden Celsius, wat aan de hoge kant is voor de beestjes. De wetenschappers kozen deze temperatuur om de effecten van de zuurgraad beter naar voren te laten komen.

Na drie weken telden de onderzoekers hoeveel garnalen er over waren. In het zuurdere water bleken dat er een stuk minder te zijn dan in het minder zure water. Garnalen in het zuurdere water gingen 1,6 keer zo vaak dood.

Minder lekker

Ook deden de wetenschappers een smaaktest met 30 fijnproevers. Zij moesten allemaal vier garnalen proeven en beoordelen. De zuurgraad beïnvloedde het uiterlijk en de smaak van de garnalen, maar niet de textuur. De garnalen in het minder zure water werden 3,4 keer zo vaak gekozen als de lekkerste.

Maar het onderzoek heeft een aantal beperkingen. De effecten van de zuurgraad kunnen anders zijn bij een andere temperatuur. Daarnaast kunnen de beestjes een manier vinden om zich aan het zuurdere water aan te passen zonder dat dit hun smaak beïnvloedt. Ook zijn de garnalen in het onderzoek slechts korte tijd aan de zuurgraden blootgesteld en deze pH-waardes waren bovendien (anders dan in de oceanen) zeer stabiel. Bovendien kan het effect dat de onderzoekers bij de garnaaltjes opmerkten, heel anders zijn voor andere soorten.

Bronnen: Journal of Shellfish Research, Science