Wat als de maan 1 pixel groot zou zijn?

André Kesseler

10 maart 2014 16:00

We weten allemaal dat het heelal groot is. Naar de maan is het zo’n 384.000 kilometer vliegen. Saturnus staat gemiddeld zo’n 1,4 miljard kilometer bij ons vandaan. Maar hoe ver is dat nou? Kunstenaar Josh Worth maakt het inzichtelijk.

Worth werkt naar eigen zeggen sinds het begin van de jaren negentig in interactieve media. (“Daarvoor was ik striptekenaar, student, rebelse tiener, een kind, een baby en een embryo.”) Terwijl hij met zijn 5-jarige dochtertje over planeten praatte, kreeg hij een idee. “Ik probeerde uit te leggen dat een zomervakantie naar Mars ook in de toekomst veel lastiger is dan een trip naar Palm Springs. Ik bleef proberen om de afstand te beschrijven met behulp van metaforen: ‘Als de aarde zo groot als een golfbal was, dan zou Mars aan de andere kant van het voetbalveld liggen’.”

Maar volgens Worth zeggen dat soort vergelijkingen niet echt veel over de enorme afstanden in het buitenaardse. “Bovendien zijn foto’s, planetariummodellen en zelfs telescopen behoorlijk misleidend als het gaat om het beoordelen van hoe groot het heelal kan zijn”, vindt Worth. Dus bedacht hij een ‘scrollbare’ plaat die ons daarbij kan helpen. En dat is bijna onmetelijk leuk. Volg de link.

Bronnen: Website Josh WorthUniverse Today