Mannetjeskrekel geeft leven voor partner

KIJK-redactie

12 oktober 2011 16:00

Mannetjeskrekels beschermen hun vrouwtje letterlijk met hun leven. Ze laten hun vrouwtjes na het paren eerder het hol in kruipen, waardoor ze zelf langer zijn blootgesteld aan gevaar.

In een nieuw artikel in Current Biology vertellen Britse onderzoekers dat ze veldkrekels in hun natuurlijke omgeving hebben geobserveerd met behulp van 96 infraroodcamera’s en microfoons. Elke lente, in de paringstijd, namen die 24 uur per dag op. Dit zorgde voor meer dan 200.000 uur aan beeldmateriaal dat de onderzoekers van begin tot eind moesten doorspitten.

Uit het onderzoek bleek dat een mannetjeskrekel evenveel kans heeft om te worden opgegeten door een roofdier als een vrouwtjeskrekel wanneer de insecten alleen rondlopen. Maar als een koppel wordt aangevallen, had het vrouwtje de grootste kans op overleven. Dit komt doordat het mannetje zijn partner eerst het hol in laat gaan, zodat zij veilig is.

“Krekels zijn galante insecten”, zegt gedragsbioloog Rolando Rodríguez-Muñoz van de Britse Universiteit van Exeter op de site LiveScience. “Het mannetje doet nooit agressief tegen het vrouwtje en wacht tot zij veilig is, voordat hij zichzelf in veiligheid brengt. Daardoor heeft hij 3,9 keer meer kans om te worden opgegeten.”

“Veel mensen denken dat hoffelijk gedrag iets is wat alleen mensen kennen, en dieren die lijken op mensen”, stelt Rodríguez-Muñoz verder. “We denken dat het iets te maken heeft met intelligentie en genegenheid. Maar uit ons nieuwe onderzoek blijkt dat ook kleine, niet-intelligente insecten beleefd zijn en eerst hun partner beschermen en daarna pas henzelf.”

Dit gedrag heeft uiteraard niet alleen maar nadelen voor het mannetje. Gevolg van zijn hoffelijkheid is dat het vrouwtje langer bij hem blijft, waardoor hij meer seks heeft. Dit vergroot de kans op nakomelingen. Mocht het mannetje dan een keer worden opgegeten door bijvoorbeeld een roofvogel, dan draagt het vrouwtje zijn sperma tenminste nog, of heeft ze al nakomelingen van hem op de wereld gezet. Tja, je moet er iets voor overhebben om kindjes te krijgen.

Bronnen: Current Biology, LiveScience, USA Today