Met minder slaap meer seks! (Voor vogels dan)

KIJK-redactie

10 augustus 2012 16:00

Wetenschappers tonen aan dat weinig slaap de prestaties van gestreepte strandlopers op seksueel gebied beslist niet vermindert. Integendeel: ze doen het juist beter en vaker.

Op dagen dat je te weinig hebt geslapen, ben je niet vooruit te branden. Slaap heb je simpelweg nodig om goed te kunnen presteren. Maar, zo laten Duitse wetenschappers zien, onder de juiste omstandigheden kan minder slaap juist een aanpassing zijn om beter te presteren. Gestreepte strandlopers vormen het levende bewijs hiervoor. Mannetjes van deze vogelsoort die minder slapen, hebben namelijk meer seks en nakomelingen.

Bart Kempenaers en collega’s bestudeerden het slaap- en paargedrag van gestreepte strandlopers op de toendra in Alaska tijdens en vlak na de periode waarin de vrouwtjes vruchtbaar waren. Er bleek een groot verschil in hoeveel de mannetjes sliepen. Sommige strandlopermannetjes sliepen gemiddeld tweeënhalf uur per dag gedurende negentien dagen, terwijl anderen gemiddeld zeven en een half uur sliepen. De mannetjes die het minst sliepen, waren het meest actief op vrouwengebied. Niet alleen paarden ze meer, ze hielden er ook meer kuikens aan over.

Dit druist in tegen de theorie dat slaapgebrek prestaties – en dus ook kans op overleving – vermindert. Hier lijkt het de kans op overleving en nageslacht juist te vergroten. Helaas werkt deze theorie alleen bij dieren waarvan de mannetjes niet investeren in het grootbrengen van hun nageslacht. Mensenmannetjes hebben het in dat opzicht best zwaar.

Bron: Science