Mos gebruikt verleidelijke aroma’s voor seks

KIJK-redactie

22 juli 2012 13:00

Mossen gebruiken niet alleen water en wind om hun sporen te verspreiden. Met behulp van onweerstaanbare geuren lokken ze kleine beesten voor een helpend handje.

Sommige mossensoorten planten zich seksueel voort, dus met behulp van mannetjes- en vrouwtjesplanten. Om de sporen van de mannetjes bij de vrouwtjes te krijgen, is mos afhankelijk van water en wind. Maar wetenschappers aan de Portland State-universiteit in de VS ontdekten een andere manier, namelijk door met onweerstaanbare aroma’s kleine beesten te lokken.

Samen met haar collega’s onderzocht Sarah Eppley het voortplantingssucces van mossen in de aanwezigheid van springstaarten (een klein, zespotig dier; geen insect). Ze plaatsten een groep van deze beestjes in een compartiment waar ze het mos niet konden zien of voelen. Maar op het moment dat de mossengeuren hun kant op zweefden, wisten ze niet hoe snel ze naar de mossen moesten, vooral toen de geuren van vrouwtjesmossen afkwamen.

Geen lekker parfum

De resultaten van dit onderzoek kunnen bestaande theorieën over de evolutie van planten veranderen. Insecten en andere geleedpotigen speelden een heel grote rol bij het geven van kleur aan bloemen en de timing van bloei. Maar omdat mossen volgens wetenschappers het dichtst bij de eerste planten op aarde staan, suggereren de bovenstaande interacties dat deze dieren al lang voor het vormen van bloemen betrokken waren.

En waar ruiken de verleidelijke aroma’s die de mossen gebruiken dan naar? “Springstaarten houden van rottende bladeren en andere verrotte dingen“, zegt Eppley. “Het zal dus geen geur zijn die we snel zullen gebruiken in parfum.”

Bronnen: Nature, ScienceNOW