Muis krijgt doorzichtig lichaam

KIJK-redactie

04 augustus 2014 09:00

Wetenschappers zijn erin geslaagd om het lichaam van een muis transparant te maken. Zo kunnen ze structuren in het lichaam en de verbindingen daartussen goed bestuderen.

Amerikaanse onderzoekers bedachten in 2013 een manier om de hersenen van dode muizen doorzichtig te maken. Het klinkt een beetje griezelig, maar met deze technologie konden ze bestuderen hoe de zenuwen in het muizenbrein liepen. Dit keer gingen de wetenschappers nog een stapje verder; ze bedachten een simpele methode om organen, weefsels én complete muizenlijken transparant te maken.

Gelnetwerk

Om de kleur aan het weefsel te onttrekken, brachten de wetenschappers een gel in de bloedsomloop van de knaagdieren. De gel dringt door in de weefsels en wordt dan verwarmd, waardoor er een netwerk ontstaat dat alle structuren netjes op de juiste plek houdt. Vervolgens gebruikten de onderzoekers detergentia (een soort wasmiddelen) om de vetten die het weefsel zijn kleur geven te verwijderen. De techniek kan alleen worden gebruikt bij dode dieren.

Snelle techniek

Hoewel er al eerder transparante muizenhersenen en embryo’s zijn gemaakt, werd nu voor het eerst een compleet lichaam doorzichtig gemaakt. Dit was mogelijk door de chemicaliën in de bloedsomloop te brengen en ze zo door het hele lichaam te verspreiden. Dit is een erg snelle techniek. Vroeger duurde het proces enkele weken tot enkele maanden, maar nu kunnen organen in twee à drie dagen doorzichtig worden gemaakt. Het transparant maken van het hele lichaam duurt ongeveer twee weken.

De wetenschapper hopen dat de techniek kan worden gebruikt om de interacties tussen het brein en het lichaam beter te begrijpen, nauwkeurigere diagnoses te kunnen stellen en nieuwe therapieën te ontwikkelen.

Bronnen: Cell, Cell Press via EurekAlert!

Beeld: Yang et al./Cell