Ontwerp je eigen roggenschoen!

KIJK-redactie

08 juni 2012 16:00

RayFish Footware maakt schoenen van roggenhuid. De hippe patronen worden door genetische modificatie op maat geleverd, zo beweert het bedrijf.

Het duurt een jaar, maar dan heb je ook wat! Schoenen gemaakt van roggenhuid met een leuk design, om precies te zijn. Dit design is er niet zomaar opgespoten, maar zou door middel van genetische modificatie in de roggenhuid tot expressie gebracht. Als kersje op de taart kun je het design zelf bepalen met behulp van de tool op de website van RayFish Footware.

De Thaise schoenenfabrikant zegt een database te hebben met genen die verantwoordelijk zijn voor kleur en patroon bij verschillende dieren. Door de genen te remixen, maken ze een soort supergen, dat vervolgens kan worden geplaatst in roggenembryo’s. Zo krijg je bijvoorbeeld het patroon van de schoen Golden Dalmatian: een combi van luipaard-, ratelslang-, zebravis-, tijger- en dalmatiërgenen.

Vraagtekens

Moleculair geneticus Mathieu Noteborn (Universiteit Leiden) heeft zijn twijfels over de genendatabase. “De fabrikant zou over zoiets kunnen beschikken. Maar als je zoekt naar wetenschappelijke publicaties over verandering van huidskleur in dieren, vind je heel weinig. En helemaal niets over roggen. Daarnaast vind ik het gebruik van dieren op deze manier ethisch niet te verdedigen.”

Ook bij de technische uitwerking zetten experts hun vraagtekens. “Als je het kleurenpatroon van een Duitse herder in een rog wil zetten, zal het niet werken”, zegt Perry Hackett, geneticus aan de University of Minnesota, tegen Innovationnewsdaily.com. “Dat is omdat hondenhuid, dus van een zoogdier, anders is dan roggenhuid. Hondengenen zullen zich waarschijnlijk niet op dezelfde manier uiten in een rog.”

Transgene roggen

De kritiek op zijn schoenen is Raymond Ong, CEO van het bedrijf, niet ontgaan, want op 5 juni plaatste hij een bericht op zijn blog. Volgens hem is wat RayFish Footware doet niet anders dan wat al eeuwen wordt gedaan bij honden en katten. Toch is er natuurlijk wel degelijk verschil. In een kennel worden dieren met bepaalde eigenschappen bij elkaar gezet om te paren. Dit bedrijf maakt transgene roggen door embryo’s te injecteren met genetisch materiaal.

Op het ogenblik kun je de schoenen nog niet kopen, maar er loopt wel een ontwerpwedstrijd. Als je toch echt heel graag een paar roggenschoenen wilt, kun je een bestelling plaatsen. De productie duurt een jaar en je bent dan 14.800 dollar kwijt, oftewel 11.750 euro.

Bronnen: Innovationnewsdaily.com, DVICE