Onvruchtbare guppy’s kiezen sexy vriendinnen uit

KIJK-redactie

12 december 2011 09:00

Feromonen moeten de aandacht van flirtende mannen van onvruchtbare vrouwtjes afleiden

Bang om in het niet te vallen bij veel knappere vissen is er voor de onvruchtbare vrouwtjesguppy niet bij. In het bijzijn van flirtende mannen kiest zij er bewust voor om op te trekken met haar sexy vriendinnen.

In tegenstelling tot onze vrouwen, die zich toch graag zo mooi mogelijk willen voelen, vinden vrouwelijke guppy’s het soms juist prettig om bij anderen compleet in het niet te vallen. Onvruchtbare guppy’s ontkomen aan ongewenste intimiteiten van opdringerige mannetjes door zich te omringen met sexy vriendinnen, zo blijkt uit onderzoek van Safi-Kristine Darden (Universiteit van Exeter).

Mannengups zijn erg opdringerig in hun zoektocht naar wijfjes om zich mee voort te planten. Vruchtbare vrouwtjes die wel zin hebben in een verzetje, lokken deze stoere mannen met hun feromonen naar zich toe. Maar dat de mannetjes niet erg kieskeurig zijn, blijkt uit het feit dat ze bij gebrek aan beter zelfs onvruchtbare vrouwen lastigvallen. Deze dames zitten hier helemaal niet op te wachten en raken kostbare tijd en energie kwijt aan zo’n opdringerige man. Daarom trekken ze op met vruchtbare vrouwtjes die met hun feromonen de mannen afleiden.

Uitgezocht op seksappeal

Darden kwam tot deze conclusie toen zij voor haar onderzoek verschillende combinaties van mannelijke guppy’s en vruchtbare en onvruchtbare vrouwtjes in een aquarium plaatste en hun gedrag analyseerde. Had een mannetje de keuze uit een vruchtbare en een onvruchtbare vrouw, dan was hij duidelijk meer gecharmeerd van de vruchtbare en liet hij de ander links liggen.

Dat de vrouwtjes ook daadwerkelijk hun vriendinnen uitzochten op seksappeal, bleek toen er geen mannetje bij de vrouwtjes werd geplaatst, maar een ander onvruchtbaar vrouwtje. Zij koos er direct voor om met de vruchtbare vrouw op te trekken.

Toch kun je hier eigenlijk niet met recht spreken over ‘vriendinnen’. Het gaat het onvruchtbare vrouwtje enkel om de afgescheiden vruchtbaarheidsferomonen. Toen Darden namelijk water uit de tank van een vruchtbaar vrouwtje in het aquarium pompte, begon de onvruchtbare vrouw rond de opening te zwemmen.

Bronnen: Proceedings of the Royal Society B, PhysOrg.com, LiveScience