Picture Perfect: de maan in HD

Loys Bakker

04 oktober 2021 09:00

Green Bank Observatory

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: de maan in de hoogste resolutie aller tijden.

Astronomen van de Green Bank Observatory zijn erin geslaagd om vanaf de aarde de Tychokrater op de maan te fotograferen – en dat in de hoogste resolutie tot nu toe. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft de groep gebruikgemaakt van de Green Bank Telescope, die niet met licht, maar radiogolven werkt.

Dat werkt als volgt. De radar in de telescoop zendt een signaal naar de maan. De golven van de radar botsen op het oppervlak van het buurhemellichaam, en kaatsen weer terug naar de aarde. Daar worden de gegevens opgevangen en omgezet in een afbeelding. Het resultaat is een haarscherpe foto, met een resolutie van vijf bij vijf meter. De plaat, die een gebied van 200 bij 175 km bestrijkt, bevat maar liefst 1,4 miljard pixels. De astronomen van Green Bank wilden naar de maan grijpen, en het is nog gelukt ook.

Bron: NRAO