Wat gebeurt er als je een planeet opblaast?

KIJK-redactie

21 november 2018 10:59

planeet explosie

In de Star Wars-films gebeurt het nogal eens dat een volledige planeet wordt opgeblazen. Maar wat gebeurt er dan?

“Naar aanleiding van verschillende Star Wars-films waarin regelmatig een complete planeet wordt opgeblazen, zit ik met de volgende vraag”, mailt Gerben van Vliet. “De banen van planeten rond een ster worden volgens mij geheel bepaald door de zwaartekracht die de planeten en de ster op elkaar uitoefenen. Als één planeet wordt weggehaald, veranderen dan daardoor de banen van de andere planeten in dat planetenstelsel?”

Planeetbrokken

Allereerst: als je een planeet opblaast en de brokstukken worden niet al te ver het heelal in geslingerd, dan zou er sowieso niet zo gek veel veranderen. Een verzameling planeetbrokken heeft immers dezelfde massa als een planeet uit één stuk, dus in die situatie zou de zwaartekracht op de andere planeten niet of nauwelijks veranderen.

Maar ook als we aannemen dat een opgeblazen planeet letterlijk verdwijnt, verandert er maar weinig, zegt sterrenkundige Michiel Hogerheijde van de Universiteit Leiden. “In ons zonnestelsel hebben de planeten veel kleinere massa’s dan de zon. Daardoor heeft het niet veel effect als je er eentje weghaalt – zelfs niet als je dat doet met Jupiter, de zwaarste planeet van ons zonnestelsel.”

Losgeslagen maan

Wel zijn er op de lange termijn wat veranderingen mogelijk, vervolgt Hogerheijde. “Aan de banen van de asteroïden zou iets kunnen veranderen als je Jupiter weghaalt. Pluto kan een andere baan krijgen als Neptunus weg is. En als de aarde verdwijnt, zou de maan natuurlijk ‘loskomen’ en een nieuwe, uitgerekte baan rond de zon gaan beschrijven.”

Maar het lijkt er dus op dat vooral de bewoners van de planeet die daadwerkelijk wordt opgeblazen zich zorgen moeten maken.

Deze vraag kon je vinden in KIJK 6/2018.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Laat hem via onderstaand formulier achter.

[contact-form-7 id=”141402″ title=”Vraag antwoord formulier”]

Tekst: Jean-Paul Keulen

Nu in onze webshop: de KIJK-scheurkalender 2019! Deze staat vol intrigerende feiten, leuke quotes, en elke dag een ‘verjaardag’: van een bijzonder persoon of een opmerkelijke gebeurtenis. Bestel de scheurkalender hier.