Postduiven maken GPS van magnetisch veld

KIJK-redactie

27 april 2012 09:00

Duif heeft ingebouwde TomTom

Duiven zijn fantastische navigators, zo weten duivenmelkers maar al te goed. Een wetenschappelijke verklaring hiervoor is er nu ook: onderzoekers hebben in het duivenbrein zenuwcellen ontdekt die het magnetisch veld van de aarde omzetten in een soort GPS-signaal.

De haast bovennatuurlijke vaardigheid van postduiven om hun weg te vinden, is een populair onderwerp voor biologen. Eerder was al ontdekt dat enkele soorten duiven magnetische velden kunnen waarnemen met hun ogen, oren en snavels – zie het maar als de hardware. Nu hebben wetenschappers ook de software achter dit sterke staaltje vakmanschap ontdekt: bepaalde zenuwcellen in het brein van een postduif zetten signalen van de magnetisch gevoelige zintuigen om in bruikbare richtingaanwijzingen.

Neurobiologen kwamen daarachter door zeven duiven in een pikdonkere kamer te plaatsen. Met spoelen wekten ze vervolgens een magnetisch veld op. De hersenactiviteit van de duiven werd bijgehouden terwijl de onderzoekers gingen rommelen met dit veld. Het gevolg: ongetwijfeld flink misselijke duiven, maar ook 53 zenuwcellen in de buurt van het evenwichtsorgaan die hevig reageerden op veranderingen in het magnetische veld.

Zeker als het gaat om de vreselijk ingewikkelde hersenen is er nooit zekerheid, maar de biologen zijn ervan overtuigd dat deze zenuwcellen zorgen voor een soort ingebouwde TomTom.

Bron: Science