Schaamhaarbacterie kan helpen om aanrander te vinden

KIJK-redactie

18 december 2014 13:00

Onderzoekers denken dat bacteriën die op schaamhaar leven, kunnen helpen om de daders van aanrandingen te vinden.

Omdat DNA-profilering mogelijk is, gebruiken steeds meer aanranders condooms. Ze laten dan weliswaar vaak hoofd- en schaamhaar achter, maar dat bevat vaak niet genoeg DNA om te achterhalen wie de dader is. Wetenschappers hebben nu een nieuwe manier bedacht om de dader te identificeren. Ze denken dat de bacteriën op ieders schaamhaar verschillend zijn. Tijdens seks worden die microben echter overgedragen. Door de bacteriën te analyseren, zou het mogelijk zijn een profiel van de dader te maken.

Verschillende bacteriën

Voor het onderzoek werd het schaamhaar en hoofdhaar van zeven proefpersonen (twee van hen vormden een koppel) geanalyseerd. De onderzoekers keken welke bacteriën er op de haren aanwezig waren. Twee en vijf maanden later werd het experiment herhaald.

Op het hoofdhaar bleken minder verschillende bacteriën aanwezig zijn dan op het schaamhaar. Op de hoofdharen van de drie mannen waren in totaal 50 verschillende microben aanwezig, bij de vier vrouwen waren dat er 55. Op schaamhaar werden 73 bacteriën gevonden bij de mannen en 76 bij de vrouwen. Schaamhaar bleek per persoon andere bacteriën te huisvesten.

Dadersprofiel

Op een moment in het onderzoek leken de bacteriën in het schaamhaar van het stelletje ineens veel meer op elkaar. De twee bleken 18 uur eerder seks te hebben gehad.

Op basis hiervan concludeerden de onderzoekers dat met de bacteriën die op schaamhaar leven een profiel van de ‘eigenaar’ zou kunnen worden gemaakt. Dat kan in ieder geval tot 18 uur na de gemeenschap. Hoe lang de microben daarna nog blijven zitten, is niet bekend.

Bronnen: Investigative Genetic, BioMed Central via EurekAlert!