‘Simpele geur leidt tot meer verkoop’

KIJK-redactie

27 november 2012 09:00

Sinaasappelgeur

Ondernemers kennen de truc al jaren: een winkel van lekkere geurtjes voorzien om de klant te verleiden tot meer aankopen. Uit een nieuwe studie blijkt nu dat eenvoudige aroma’s het beste werken.

Met de feestdagen voor de deur transformeert menig winkelstraat in een waar geurenparadijs. Met aantrekkelijke luchtjes proberen winkeliers de klant naar binnen te lokken en hun handelswaar aan te smeren. Verkopers die denken met een ingewikkelde ‘snuifcocktail’ de concurrent af te troeven, hebben het mis. Onderzoekers hebben aangetoond dat mensen onbewust meer uitgeven als een simpel odeur de ruimte vult.

Kassabonnenanalyse

Amerikaanse en Zwitserse onderzoekers analyseerden gedurende achttien werkdagen vierhonderd consumenten die een woondecoratiewinkel bezochten. Ze stelden de proefpersonen afwisselend bloot aan een eenvoudige sinaasappelgeur, een gecompliceerde geur (een mix van sinaasappel, basilicum en groene thee) en helemaal geen geur. Na bestudering van de kassabonnen en het interviewen van de mensen zelf bleken ongeveer honderd mensen bij het sinaasappelaroma 20 procent meer te spenderen aan diverse items.

De betrokken wetenschappers concluderen hieruit dat ongecompliceerde geuren vaak gemakkelijker worden verwerkt door onze hersenen. Hierdoor is de geest van de klant ‘vrijer’ en kan hij zich meer richten op het winkelen zelf. Krijgt onze grijze massa echter een complex aroma te verwerken, dan hebben we meer moeite ons te concentreren op aankopen.

Deze studie hoort bij een reeks van afzonderlijke experimenten gericht op het reukvermogen en de invloed daarvan op onze hersenen. Onderzoekers van Washington State University onderwierpen een groep studenten al eerder aan een test die moest bepalen of geur invloed heeft op cognitieve functies van de mens. Uit dit onderzoek bleek dat mensen bij een eenvoudig aroma woordproblemen sneller oplossen dan bij een ingewikkelde of helemaal geen geur.

Wil je dus nóg meer kennis tot je nemen, dan valt het aan te raden om bij het doorspitten van KIJK een simpel geurkaarsje aan te steken.

Bron: Journal of Retailing, Washington State University



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws