Spin doet zich voor als vogelpoep

KIJK-redactie

04 juni 2014 13:00

Wielwebspinnen hebben een wel heel aparte manier gevonden om aan hun vijanden te ontkomen: ze doen zich voor als vogelpoep.

Dat dieren zich weleens vermommen om niet aan andere dieren ten prooi te vallen, was bekend. Maar wielwebspinnen hebben wel een heel slim trucje bedacht: ze doen zich voor als vogelpoep. Dit is natuurlijk niet het favoriete maaltje van hun vijanden en dat maakt het tot een perfect mechanisme om niet te worden opgegeten, zo ontdekten onderzoekers van de Universiteit van Oxford.

Toen de wetenschappers de spinnensoort observeerden, ontdekten ze dat het insect een witte creatie van zijde had gemaakt die wel heel erg veel leek op een klodder vogelstront. Ze vergeleken vervolgens dit spinnenkostuum met echte vogelpoep en constateerden dat de grootte bijna identiek was.

Volgens de onderzoekers kon dit geen toeval zijn. Zij ontdekten dat de spinnen vaker werden aangevallen door hun vijanden – waaronder wespen en mieren – wanneer de vogelpoepcreatie zwart werd gespoten. Voor de spinnen-etende insecten werd hun prooi hierdoor een stuk aantrekkelijker om op te peuzelen. Ze zijn namelijk niet dol op vogeluitwerpselen. En geef ze eens ongelijk.

Bronnen: Nature Scientific Reports, Popular Science