Stamcellen groeien uit tot haar bij muizen

KIJK-redactie

31 januari 2015 13:00

Kale mannen opgelet; wetenschappers zijn er in geslaagd om haar te kweken. Ze gebruikten daarvoor stamcellen, die ze uit lieten groeien tot huidcellen.

Door huidpapillen gekweekt uit stamcellen te injecteren onder de huid van een kale muis, kunnen wetenschappers haar laten groeien. Mogelijk biedt dit een alternatief voor het transplanteren van ‘gewone’ huidpapillen, een methode die niet erg handig is en niet altijd goed werkt. Als het aan deze onderzoekers ligt, is kaalheid binnenkort voorgoed verleden tijd.

Huidpapillen transplanteren

Huidpapillen reguleren de vorming van haarcellen. Door deze papillen in de hoofdhuid te injecteren, kan haargroei worden gestimuleerd. Dit klinkt handig, maar het is nog niet zo gemakkelijk om genoeg huidpapillen te verzamelen. Die moeten namelijk uit een ander stuk huid mét haar worden gehaald. Bovendien verliezen menselijke huidpapillen al snel hun eigenschap om haargroei te stimuleren.

Wetenschappers hebben hiervoor een oplossing gevonden: ze transplanteren niet de papillen zelf, maar cellen die ze hebben laten groeien uit pluripotente (cellen die alle weefseltypes kunnen vormen) stamcellen. Deze cellen kunnen gewoon uit een kaal stukje huid van de patiënt worden gehaald.

Kale muizen

De onderzoekers hebben de methode uitgetest op kale muizen. Ze injecteerden de cellen vlak onder de huid van de beestjes. Geheel volgens plan bleek op de plaats van de transplantatie een flinke bos haar te groeien. De methode moet nog worden getest op mensen.

Bronnen: PLOS oneSanford-Burnham Medical Research Institute