Sterrenstelsel vestigt afstandsrecord

KIJK-redactie

23 oktober 2010 13:00

Het sterrenstelsel UDFy-38135539 bevindt zich een duizelingwekkende 4 miljard parsec (oftewel 123.427.120 biljard kilometer) van de aarde vandaan. Hiermee wint het hemellichaam de titel ‘verste object ooit geobserveerd’.

Dit resultaat is afgelopen woensdag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature. Het stelsel werd ontdekt in 2009. Drie teams spotten toen het hemellichaam op een foto gemaakt door ruimtetelescoop Hubble.

De Very Large Telescope in Chili zoomde hierna in op het stelsel voor verder onderzoek. Uit deze waarnemingen volgde de geweldige afstand waarop het hemellichaam zich van ons vandaan bevindt. Hiervoor werd het licht dat UDFy-38135539 uitstraalt geanalyseerd. Dit licht deed er zo’n 13 miljard jaar over om ons te bereiken.

De ESO heeft een filmpje gemaakt over de ontdekking; klik hier om het te bekijken.

Bronnen: Nature, Yahoo, ESO