Stofje in urine vernoemd naar Mr. Darcy

kijkmagazine

10 juni 2010 10:00

Of het een eerbetoon is, daar kun je over twisten. Maar Britse onderzoekers hebben een eiwit in muizenurine vernoemd naar een personage uit Jane Austens roman Pride and Prejudice.

“Zoals Mr. Darcy een magnetische aantrekkingskracht uitoefende op Elizabeth Bennet (de hoofdpersoon van Pride and Prejudice, JPK), zo is het eiwit darcine een feromoon dat ervoor zorgt dat vrouwtjesmuizen aangetrokken worden tot een bepaald mannetje.” Zo vat de site LiveScience het nieuws samen.

Het onderzoek waar dit uit bleek werd geleid door Jane Hurst, hoofd van de onderzoeksgroep die zich richt op gedrag en evolutie van zoogdieren aan de Universiteit van Liverpool. Hierbij werden 450 vrouwtjesmuizen geconfronteerd met twee urinegeuren: eentje van een ander vrouwtje, en eentje van een mannetje.

“Als de vrouwtjes in contact kwamen met darcine, brachten ze twee keer zoveel tijd door bij de mannelijke geur”, vertelt Hurst in het persbericht over haar onderzoek. “Ook leerden ze de geur van het betreffende mannetje herkennen als ze het darcine met hun neus aanraakten. Vervolgens bleven ze drie keer zo lang hangen als de geur van dat mannetje in de lucht hing, terwijl ze zich schijnbaar niet aangetrokken voelden tot andere mannetjes.”

Het eiwit darcine hoort specifiek bij muizen, zegt Hurst verder, maar het is goed mogelijk dat een soortgelijke stof een rol speelt bij ons gedrag. Kortom, tijd voor een mooi urine-snuif-experiment met menselijke proefpersonen.

Bronnen: BioMed Central, via EurekAlert!, LiveScience