Vleermuizen claimen voedsel

KIJK-redactie

2014-03-28 16:00:35

De grote bruine vleermuis, genaamd Eptesicus fuscus, gebruikt zijn ultrasone geluid niet alleen om voorwerpen te lokaliseren. Hij eist daarmee ook zijn voedsel op.

Wetenschappers ontdekten dit door het ultrasone geluid van naar voedsel zoekende vleermuizen op te nemen en te analyseren. Daarbij merkten ze dat de mannelijke dieren (de vrouwtjes doen het niet) af en toe geluiden maken die lager in frequentie zijn dan normaal, langer duurden en bovendien altijd drie à vier keer worden herhaald.

De vleermuis-mannen produceren die geluiden alleen als er concurrenten in de buurt zijn en er lijkt dus sprake van een ‘claimcultuur’. Verder viel op dat het mannetje met de meest dwingende signalen de prooi kreeg, terwijl zijn concurrent met minder lawaai juist wegvloog. Oftewel, wie het hardst roept, krijgt het meest.

Eptesicus fuscus