Vrouwenmuggen in mannen veranderd door gen

KIJK-redactie

25 mei 2015 13:00

Wetenschappers hebben een manier gevonden om prikkende vrouwtjesmuggen te veranderen in onschuldige mannen.

Dengue, gele koorts en chikungunya; al deze ziektes worden overgebracht door muggen. Dat wil zeggen, door vrouwtjesmuggen. Zij zijn de enige die prikken, omdat ze het bloed nodig hebben om eitjes te produceren. Om de ziektes uit te roeien, hoef je dus alleen de vrouwtjes te elimineren… Of ze te veranderen in mannetjes. Wetenschappers hebben nu het gen gevonden waarmee ze dat kunnen doen.

Het gen in kwestie heet Nix en is gevonden in de muggensoort Aedes aegypti (ook wel denguemug of gelekoortsmug). Wanneer de wetenschappers vrouwelijke embryo’s en eitjes injecteerden met Nix, veranderde meer dan twee derde van de muggen van geslacht en ontwikkelden ze mannelijke geslachtsdelen. Toen de wetenschappers Nix verwijderden bij de heren gebeurde het omgekeerde en veranderden zij in vrouwen.

Aedes aegypti is een invasieve soort die zich via boten naar verschillende landen heeft verspreid. Het bestrijden van de soort zou dus de menselijke gezondheid bevorderen zonder veel schade toe te brengen aan het milieu. Door wilde damesmuggen van geslacht te veranderen kun je twee vliegen in een klap slaan; er zijn minder vrouwen die mensen kunnen besmetten én er zijn minder vrouwen die zich kunnen voortplanten.

Bronnen: Science Express, Virginia Tech via EurekAlert!

Beeld: Alexander Wild