Vuurvliegjes knipperen synchroon voor seks

KIJK-redactie

13 juli 2010 16:00

Waarom knipperen groepen mannelijke vuurvliegjes synchroon? Voor seks natuurlijk.

Dat is het resultaat van een experiment waar het synchroon knipperen van de vuurvliegsoort Photinus carolinus werd nagebootst met LEDs.

Vuurvliegjes gebruiken lichtsignalen om elkaar op te sporen tijdens de voortplanting. Bij 1 procent van de tweeduizend geïdentificeerde vuurvliegsoorten knipperen groepen mannetjes synchroon. Uit het experiment blijkt dat vrouwtjes 82 procent van de tijd terugknipperen naar synchroon geknipper, maar slechts 10 procent wanneer er niet synchroon wordt geknipperd.

Het evolutionair voordeel van synchroon knipperen is dat de soort herkenbaarder is. Na twee jaar als larve onder de grond te hebben geleefd, heeft de vuurvlieg twee weken de tijd om zich boven de grond voort te planten. Volwassen vrouwtjes schuilen in de bosjes en kijken uit naar gewillige mannetjes. In de wolk wild knipperende vuurvliegjes van allerlei soorten herkent ze een groep die synchroon haar soortspecifieke patroon knippert. Ze knippert het patroon terug en nodigt zo een aantal mannetjes uit. Een van deze mannetjes is de gelukkige en mag haar bevruchten. Niet synchroon knipperende vuurvliegjes hebben het veel moeilijker met het herkennen van de eigen soort.

Een beetje sneu was het experiment wel voor de vrouwelijke vliegjes. Ze knipperden enthousiast terug naar de LEDs, maar geen een mannetje kwam vervolgens langs. En dat moet hard te verteren zijn wanneer je gewend bent dat er minstens een dozijn mannetjes op je afkomen, waarvan je er dan elf mag afwijzen.

Bekijk dit filmpje voor het synchroon knipperen in actie:

Op de website LiveScience wordt alles nog een keer uitgelegt met een filmpje.

Bronnen: Redorbit.com