Bacteriële kunst: een zonnebloem is er niks bij

Eline Feenstra

16 januari 2020 10:59

kunst

Vermenigvuldigende bacteriën zijn in staat om kunstige patronen te creëren.

Wanneer je een bacterie in een voedzame omgeving stopt, gaat hij groeien als een gek. Elke bacteriesoort heeft hierbij een unieke manier van verspreiden. Zo groeit de Escherichia coli-bacterie vrij langzaam en gestructureerd. Acinetobacter baylyi daarentegen beweegt zich snel en chaotisch in alle richtingen voort waardoor een kweekschaaltje binnen mum van tijd tot aan de randen bedekt is. Stop je deze twee samen? Dan ontstaat er pas écht wat moois.

Hoewel onderzoekers de bacteriestammen voor een ander doel bij elkaar hadden gestopt, ontstond er binnen een dag een opmerkelijk bloemenpatroon waar Van Gogh een puntje aan kon zuigen. Om uit te zoeken hoe bacteriën dit doen, ging het team over op wiskundige modellen waarbij ze gekeken hebben naar de groeisnelheid, morfologie en wrijving van de bacteriën.