4 natuurlijke sporen die misdaden helpen oplossen

KIJK-redactie

2019-05-31 08:59:09

dieren dna misdaad

De cel in door je eigen kat of hond. Het gebeurt de laatste jaren steeds vaker dat huisdier-DNA naar de dader leidt in misdaadzaken. Maar naast huisdieren laten ook andere organismen sporen achter die helpen om misdaden op te lossen.

Planten en bomen

Als er zaadjes of blaadjes in of op de kleding van een verachte worden gevonden waarvan het DNA overeenkomt met het genetische materiaal van de bomen of planten op de plaats delict, dan kan dat als bewijsmateriaal dienen.

Bacteriën

Geloof het of niet, maar inbrekers laten weleens een stinkend presentje achter in de door hen bezochte woning. En in die poep vind je veel bacteriën. De bacteriepopulatie uit de darmen is vrij uniek voor een persoon en vormt dus een sterke aanwijzing dat de verdachte zich in de woning bevond.

Algen

Wanneer een lijk in het water wordt aangetroffen, kunnen algen op een kledingstuk van een verdachte tot een veroordeling leiden.

Insecten

Bij forensisch entomologisch onderzoek wordt gebruikgemaakt van vliegen die eitjes leggen op dode lichamen. Een made die uit zo’n eitje komt, maakt verschillende ontwikkelingsstadia door en kan een aanwijzing geven over het moment van overlijden.

Dit is een kader uit het artikel ‘Beestachtig bewijs’ te vinden in KIJK 7/2019. Deze editie ligt vanaf 20 juni tot en met 17 juli in de winkel.

Tekst: Marysa van den Berg

Nu in de winkel: KIJK Hoogvliegers! Een special boordevol spannende verhalen uit de luchtvaart. Bestel hem hier tijdelijk voor maar €4,95.