Drink je binnenkort ‘melk’ van een kakkerlak?

Naomi Vreeburg

25 juli 2016 16:00

melk

Een substantie uit kakkerlakken zou volgens onderzoekers meer dan drie keer zoveel voedingswaarde bevatten als koeienmelk.

Melk is goed voor elk! Maar zou je het witte drankje nog achterover gooien als het uit kakkerlakken komt? Het klinkt misschien goor, maar een internationaal team van wetenschappers heeft ontdekt dat het wel degelijk voedzaam is.

Energiewaarde

Diploptera punctata is de kakkerlak die ons aan het ‘witte goud’ moet helpen. Hij is de enige kakkerlaksoort waarvan we weten dat hij vivipaar is, levendbarend. De moeder voedt haar ongeboren koters met een substantie die ze aanmaakt in de broedzak. Het drankje wordt door haar kroost opgeslagen in de vorm van kristallen.

De onderzoekers haalden deze kristallen uit de kakkerlakembryo’s en onderzochten de structuur en de energiewaarde. De resultaten publiceerden ze in International Union of Crystallography. Hieruit bleek dat de energiewaarde meer dan drie keer hoger ligt dan die van dezelfde hoeveelheid koeienmelk, zo claimen de onderzoekers. “De kristallen zijn een complete maaltijd”, vertelt onderzoeker Sanchari Banerjee. “Ze bevatten proteïnen, vetten en suikers.”

“De kristallen waar het over gaat bevatten eiwitten die gebonden zijn aan glucosemoleculen en vetmoleculen”, legt hoogleraar entomologie Marcel Dicke aan ons uit. “Eiwitten en vetten kunnen verschillen in energiegehalte en afhankelijk van de precieze samenstelling is het goed denkbaar dat de eiwit-glucose-vetcombinaties uit deze kakkerlak een hoger energiegehalte per gram hebben.”

Kleine vingertjes

Toch zal je ‘kakkerlakmelk’ niet snel in de schappen van de supermarkt vinden. Op dit moment zijn er geen plannen om het goedje commercieel te maken, al zoeken de wetenschappers wel naar manieren om grotere hoeveelheden van de kristallen te produceren in het lab. Want voor het ‘melken’ van kakkerlakken heb je wel heel kleine vingertjes nodig…

En of de melk lekker smaakt, is ook nog maar de vraag.  Een van de onderzoekers, Leonard Chavas, heeft het geproefd: “Maar de kleine hoeveelheid die ik heb kunnen proeven, was niet genoeg om je te vertellen hoe het nu precies smaakte.”

Volgens Dicke moeten we de claims van de media dat dit de melk van de toekomst is ook niet te serieus nemen. “Insecten als geheel zijn een prima bron van eiwitten en hoogwaardige – meervoudig onverzadige – vetzuren. Daarvoor hoeven we niet één type molecuul uit ze te isoleren.”

Bronnen: IUCrJ, ScienceAlert