O, zwemt een zaadcel zó?

Karlijn Klei

2020-08-01 14:59:36

zaadcel

Onderzoekers stellen dat zaadcellen hun staart niet symmetrisch heen en weer slaan, maar een kurkentrekkerachtige beweging maken om zich voort te bewegen.

Meer dan 300 jaar geleden gebruikte Antonie van Leeuwenhoek een van de eerste microscopen om zaadcellen in detail (lees: gedetailleerder dan men tot toen toe gedaan had) te beschrijven. De levensbrengers, zoals de microbioloog de cellen noemde, bewegen zich voort door de staart heen en weer te zwiepen.

In vakblad Science Advances schrijven onderzoekers dat het anders ligt. Volgens hen lijkt de staart slechts heen en weer te zwiepen. In werkelijkheid zouden zaadcellen niet als een slang of aal door de vloeistof bewegen, maar een soort kurkentrekkerachtige beweging maken om van A naar B te komen.