Oer-krokodil liep mogelijk op twee poten

Karlijn Klei

12 juni 2020 14:59

oer-krokodil

De smalle pas en het ontbreken van voorpootsporen, suggereert dan een krokodilachtige uit het Krijt niet op vier, maar op twee poten rondbanjerde.

Een bijzondere set gefossiliseerde pootafdrukken doet paleontologen flink achter de oren krabben. Aan de sporen, afkomstig van de Batrachopus grandis, een voorloper van de moderne krokodil ontbreekt namelijk iets: de voorpoten. Dat suggereert, zo schrijven paleontologen in vakblad Scientific Reports, dat deze oeroude krokodilachtige niet op vier poten liep, maar op twee.

Bijzondere pas

Het internationale team paleontologen ontdekte de sporenfossielen in Sacheon Jahye-ri in het zuiden van Zuid-Korea. De bijna honderd gefossiliseerde afdrukken, elk 18 tot 24 centimeter lang, zijn tussen de 110 en 120 miljoen jaar oud. Ze zijn gemaakt door een krokodilachtige die tijdens het Krijt in Azië leefde. De onderzoekers doopten hem Batrachopus grandis.

Hoewel afkomstig van een oer-krokodil, zijn de sporen weinig ‘krokodil-achtig’, zo schrijven de onderzoekers. Kenmerkend voor de moderne krokodil en diens voorouders is namelijk hun wijde, vierpotige pas, waarbij ze het gewicht – net als mensen – min of meer over de hele voet verdelen. De spoorfossielen, schetsen een ander verhaal.

Tweevoeter

Niet alleen vonden de onderzoekers enkel afdrukken van achterpoten, de tred zelf was veel smaller (lees: de afstand tussen de linker- en rechterpoot), en ook de verdeling van het gewicht op de poten bleek anders dan we van crocodilians gewend zijn. Net als dinosauriërs en vogels (afstammelingen van dinosauriërs) leek Batrachopus veel meer op de tenen te lopen.

Samen met het ontbreken van sporen van een staart, die bij een ‘normale’ krokodilachtige over de grond zou slepen, kwamen de onderzoekers tot de conclusie; de meer dan drie meter lange krokodilachtige Batrachopus liep niet op vier, maar op twee poten. De staart, die hij in de lucht hield, hielp bij het houden van de balans.

De kwaliteit van de sporenfossielen is volgens de onderzoekers dusdanig, dat ze uitsluiten dat de voorpoot- en staartsporen simpelweg niet gefossiliseerd zijn. In de afdrukken zijn namelijk zelfs details zoals de schubben goed te zien. De goede staat van de fossielen sluit ook uit dat Batrachopus wel op vier poten liep, maar de voorpootafdrukken ‘uitveegde’ door er met de achterpoten in te gaan staan.

Bronnen: University of Queensland, Nature Scientific Reports, New Atlas