Drie nuttige toepassingen van virussen

KIJK-redactie

11 maart 2021 09:00

virussen

Door alle corona-ellende hebben de meeste mensen geen positief beeld van virussen. Maar virusdeeltjes kunnen op allerlei terreinen ook goed werk verrichten. Drie voorbeelden.

1) Gewasbescherming

Vorig jaar ontdekten Belgische wetenschappers dat bacteriofagen helpen de bacterieziekte Xanthomonas te bestrijden, die in de landbouw regelmatig spruiten en kolen aantast. Na één behandeling raakten gewassen al 15 tot 20 procent minder besmet. Maar het kan nog wel even duren voor de bacteriofagen officieel goedgekeurd worden.

2) Dataopslag

Chinese onderzoekers hebben platina nanodeeltjes in uitgeschakelde virussen gestopt en die vervolgens gebruikt als bouwstenen voor een minuscule harde schijf. De deeltjes konden onder invloed van elektriciteit van vorm veranderen en zo desgewenst de nullen en enen vormen die de digitale wereld gebruikt om data op te slaan.

3) Sensortechnologie

Virussen kunnen sensors gevoeliger maken. Onderzoekers in de VS ontwikkelden een sensor die genetisch materiaal op kan sporen. Soms plakten de moleculen die ze wilden opsporen echter aan elkaar voor ze zich aan de sensor konden binden. Virussen bleken dit te kunnen voorkomen.

Dit is een kader uit het artikel te vinden in KIJK 4/2021. Deze editie ligt in de winkel vanaf 18 maart tot en met 14 april.

Tekst: Renée Moezelaar