‘Wiegen bevordert slaap’

kijkmagazine

2019-01-29 11:18:09

slaap

Een lichte schommeling tijdens de slaap zou niet alleen de nachtrust van baby’s aanzienlijk verbeteren, maar ook dat van volwassenen.

De zachte, regelmatige deining van een wiegje sust veel kleintjes in een heerlijke, diepe slaap. Het wiegen van onze baby’s zit dan ook ingebakken, maar niet alleen kleintjes zouden baat hebben bij een zachte schommeling, schrijven onderzoekers van de Universiteit van Genève in vakblad Current Biology. Volwassen proefpersonen die zachtjes wiegend hun nacht doorbrachten, bleken namelijk sneller in slaap te vallen, een langere diepe slaap te hebben en minder vaak wakker te worden.

Lees ook: Genen beïnvloeden remslaap

Zachte deining

Het team toonde in een eerdere studie al aan dat mensen tijdens een drie kwartier durende power nap sneller in slaap vielen en dieper sliepen als ze lichtjes heen en weer gewiegd werden. Om na te gaan of een lichte deining ’s nachts hetzelfde effect had, bestudeerden de onderzoekers drie nachten het slaapgedrag van 18 volwassen proefpersonen – rond de 23 jaar.

Na een nacht aan de omgeving te hebben kunnen wennen, sliepen de proefpersonen twee nachten in een speciaal bed (zie filmpje hieronder). Eén nacht wiegde het bed continu zachtjes heen en weer – elke vier seconden zo’n 10 centimeter. De andere nacht stond het stil als een normaal bed.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Nachtrust

“Een goede nachtrust betekent dat je snel in slaap valt en de hele nacht doorslaapt”, legt Laurence Bayer, een van de auteurs van het paper, in een persbericht uit. Dat leek het wiegen voor elkaar te spelen. De proefpersonen vielen tijdens de ‘schommelnacht’ eerder in slaap, hadden een langere diepe slaap en sliepen meer door.

“Een interessant artikel”, vindt slaapdeskundige Gerard Kerkhof, niet betrokken bij het onderzoek. “Het toont aan dat continu wiegen kan leiden tot meer diepe slaap en minder onderbrekingen.” Dat zagen de onderzoekers onder andere aan de hartslag, de ademhaling en elektrische hersenactiviteit van de proefpersonen.

Geheugen

Tijdens de diepe slaap verwerkt het brein herinneringen. Een langere diepe slaap zou dus ook het geheugen kunnen verbeteren, stelden de onderzoekers. Dat testten ze door de proefpersonen ’s avonds woorden te geven om te onthouden. En jawel; na de nacht in het bewegende bed leken de proefpersonen de woorden makkelijker paraat te hebben.

“Uit de EEG-resultaten blijkt dat bij het wiegen de diepe slaap sterker is,” vertelt de wetenschapper, “en dat het het declaratieve geheugen (een vorm van het langetermijngeheugen red.) verbetert.” Kerkhof legt uit dat het gevoel van het wiegen, volgens de onderzoekers, de natuurlijke trillingen van de elektrische signalen in het brein versterkt. “Dat zou het effect op het geheugen teweegbrengen.”

“Hoe dan ook bevestigen de resultaten dat monotone, zeer regelmatige prikkeling slaapverwekkend is”, besluit de slaapwetenschapper. Als je dus niet kunt slapen, kun je misschien het best een schommelstoel opzoeken.

Bronnen: Current Biology, Université de Genève (UNIGE), IFLScience

Beeld: Perrault, A. et al., 2019/UNIGE

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!







De nieuwste editie

ook online te bestellen

Nummer 12




Meer Mens