Veelbelovende, gloeiendhete superaarde ontdekt

Karlijn Klei

06 maart 2021 09:00

Gliese 486b

Een aardachtige planeet die astronomen onlangs met MAROON-X spotten, belooft bijzonder interessant voor de onderzoekende ogen van next gen telescopen.

Op 26 lichtjaar van aarde staat rode dwergster Gliese 486. Onlangs ontdekten astronomen in een baan rond deze buurster superaarde Gliese 486b. Waar dergelijke aardachtige planeten op zich niet zeldzaam zijn, is de nieuwe planeet speciaal. De kokendhete superaarde is namelijk vanaf aarde bijzonder goed te zien. Én, zo schrijven de onderzoekers onlangs in vakblad Science, hij heeft mogelijk nog steeds (deel van) zijn oorspronkelijke atmosfeer.

Aardachtig

De astronomen ontdekten Gliese 486b met de hulp van onder meer MAROON-X, onderdeel van het noordelijke deel het Gemini-observatorium in Hawaii. Dit nieuwe instrument is speciaal ontworpen om op exoplaneten te jagen: specifiek moet het naar terrestrische speuren, zoals de zogenaamde superaardes.

Net als andere superaardes is de Gliese 486b een aardachtige planeet groter dan onze blauwe bol, maar kleiner dan ijsreuzen Neptunus en Uranus. Deze specifieke planeet is 30 procent groter dan aarde en driemaal zo zwaar. Met een oppervlaktetemperatuur van een zinderende 430 graden Celsius – hoog genoeg om lood te smelten – zou 486b volgens de astronomen bedekt kunnen zijn met lavarivieren.

Toegankelijk

Superaardes zijn interessant omdat ze, naast wat ‘kleine verschillen’, erg op onze planeet lijken. Astronomen en planeetonderzoekers vermoeden (hopen) dat er net als op onze vertrouwde blauwe knikker op sommige superaardes misschien leven mogelijk is. Hoewel het kokendhete oppervlak van Gliese 486b niet de meest aangename plek is, hij is wel bijzonder geschikt voor de onderzoekende ogen van volgende generatie telescopen.

Op 26 lichtjaar van aarde staat de exoplaneet namelijk relatief dichtbij aarde. Daarbij draait Gliese 486b vanuit aards perspectief, voor zijn ster langs, waardoor we hem – specifiek zijn atmosfeer – direct kunnen waarnemen. De atmosfeer is met name interessant omdat het veel kan zeggen over de mogelijkheid van het ontstaan van leven op een planeet.

Atmosfeer

Gebrek aan een atmosfeer impliceert bijvoorbeeld een heel actieve, ‘wispelturige’ moederster, wat het ontstaan van leven op de planeet moeilijk maakt. De aanwezigheid van een atmosfeer daarentegen, duidt op stabielere omstandigheden op de planeet – wellicht stabiel genoeg voor een vorm van leven. De onderzoekers vermoeden dat Gliese 486b ondanks slechts 2,5 miljoen kilometer van zijn ster te staan, mogelijk nog deel van zijn oorspronkelijke atmosfeer heeft.

Een bijzonder interessante ontdekking dus, maar het daadwerkelijke onderzoek laat nog even op zich wachten. Om alle geheimen van (de atmosfeer van) Gliese 486b te ontrafelen, zullen ook ESO’s Extremely Large Telescope (ELT) in Chili, die momenteel in aanbouw is, en de JWST-ruimtelescoop hun blikken op de superaarde moeten werpen. De JWST-ruimtetelescoop moet oktober dit jaar gelanceerd worden.

Bronnen: Science, EurekAlert!1, 2