James Webb: kroonjuweel van de astronomie

Laurien Onderwater

16 november 2021 09:00

James Webb Space Telescope

Veertien jaar later dan gepland staat dan eindelijk de grootste, krachtigste en duurste ruimtetelescoop die ooit gebouwd is op het punt om gelanceerd te worden. Maar als je eenmaal beseft hoe innovatief de James Webb Space Telescope in elkaar zit, is het ook niet zo gek dat hij nu pas zijn blik op het heelal richt.

‘Monstertelescoop met megaproblemen’, ‘NASAruimtetelescoop opnieuw vertraagd’, ‘Nieuwe tegenslag voor James Webb’. Het zijn enkele koppen van berichten die KIJK de afgelopen tien jaar op zijn website heeft gepubliceerd. Op de redactie werd zelfs gesproken van de James Webb-soap, want de gang van zaken rondom de bouw van de ruimtetelescoop begon bespottelijke trekjes te krijgen.

Maar nu lijkt de kosmische kijker eindelijk klaar te zijn voor actie. Als alles volgens plan verloopt, lanceren de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA, de Europese ESA en de Canadese CSA de ruimtetelescoop op 18 december vanaf de basis Centre Spatial Guyanais in Kourou (Frans-Guyana).

James Webb Space Telescope

Maar wat gaat de geavanceerde telescoop eenmaal in de ruimte doen? Je leest het in KIJK 12/2021 die vanaf 18 november in de winkels ligt.

Beeld: Desiree Stover/NASA