KIJK 12/2021 ligt nu in de winkels!

Laurien Onderwater

18 november 2021 07:00

KIJK 12/2021

Vanaf vandaag te koop: de laatste KIJK editie van het jaar. Met op de cover: James Webb-telescoop kan aan de slag.

Veertien jaar later dan gepland staat dan eindelijk de grootste, krachtigste en duurste ruimtetelescoop die ooit gebouwd is op het punt om gelanceerd te worden. Maar als je eenmaal beseft hoe innovatief de James Webb Space Telescope in elkaar zit, is het ook niet zo gek dat hij nu pas zijn blik op het heelal richt.

Verder in dit nummer:

• Elk jaar kiezen we in de wedstrijd Het Beste Tech-Idee de belangrijkste Nederlandse innovaties. Deze hoogstandjes verdienen dit jaar volgens ons een podium.
  • Dankzij de ouderwetse loep en moderne technieken als DNA-analyse ontdekken archeologen welke invloed infectieziektes eeuwen geleden hadden op de levens van mensen.
  • Tbs ligt al jaren onder vuur, maar volgens hoogleraar forensische psychiatrie Michiel van der Wolf werkt het systeem meestal juist heel goed.
  • Het is de nachtmerrie van elke piloot: een noodlanding op het water. Gelukkig zijn er wat trucjes om zo’n ditching tot een goed einde te brengen.
  • Honderden miljarden euro’s is naar de ontwikkeling van coronavaccins gegaan. Welke infectieziektes kunnen we nog meer bestrijden door er bakken geld tegenaan te gooien?
KIJK 12/2021

KIJK 12/2021 ligt in de winkel tot en met 15 december. Je kunt het nummer ook online bestellen in onze webshop.